آدا لاولیس: با مخترع برنامه نویسی کامپیوتر آشنا شوید

آدا لاولیس: با مخترع برنامه نویسی کامپیوتر آشنا شوید

او خود را یک تحلیلگر و متافیزیک می نامید ، اما گاهی اوقات به عنوان "افسونگر اعداد" نامیده می شد - و امروز ، ما او را به عنوان اولین برنامه نویس رایانه در جهان می شناسیم. با آدا لاولیس ، ریاضیدان دنباله دار قرن نوزدهم که زمینه ساز علوم رایانه مدرن شد ، آشنا شوید.

حکاکی آدا در 4 سالگی

تنها فرزند مشروع شاعر رمانتیک بدنام لرد بایرون ، آدا در 10 دسامبر 1815 متولد شد - تنها سه ماه قبل از اینکه بایرون در میان شایعات انگلیس را در تبعید ترک کند. رابطه رسوایی با خواهرش ، آگوستا لی (دخترش به نام او آگوستا نامگذاری شد ، اگرچه او همیشه با آدا همراه بود). اگرچه آدا هرگز با پدر بدنام خود ملاقات نکرد ، اما شهرت او زندگی او را تسخیر کرد ، که از طریق مبارزه بین احساسات و عقل شکل گرفته بود. همسر بایرون ، آنابلا میلبانک ، مصمم بود تا مطمئن شود که آدا هیچ شباهتی به پدرش ندارد و اصرار داشت که از ریاضیات درس بخواند تا از طعمه نیروهای "خطرناک و بالقوه مخرب" تخیل و شعر جلوگیری کند. (بایرون در مورد ارزش خود ، ظاهراً در مورد آدا گفت: "امیدوارم او شاعرانه نباشد ؛ هزینه ای که برای چنین مزایایی پرداخت می شود ، اگر مزایایی داشته باشد ، به گونه ای است که مرا مجبور می کند دعا کنم تا فرزندم از آنها فرار کند.") < /p>

اجازه تحصیل در ریاضیات برای دختری در آن زمان بسیار نادر بود و تحصیل آدا نه تنها مجاز ، بلکه تشویق کننده بود - دستاوردهای بعدی وی تصویری از آنچه زنان می توانند در صورت داشتن شانس به آنها برسند را به جهان نشان داد. به با این حال ، حتی از جوانی ، آدا در ادغام استعدادهای ریاضی خود با غرایز خلاقانه خود مهارت داشت. در دوازده سالگی ، او ماه ها روی طراحی یک ماشین پرنده کار کرد ، حتی کتابی به نام Flyology نوشت که برخی از یافته های او را نشان می داد. این پروژه زمانی متوقف شد که مادرش متوجه شد که این کار او را از مطالعات منطقی تر منحرف می کند ، اما این یک نمونه اولیه از "علم شاعرانه" بود که به آدا بال می داد. علی رغم اینکه برای اجتناب و حتی ترس از این مفهوم تربیت شده بود ، او تخیل را به عنوان "چیزی که به جهانهای غیب اطراف ما ، جهانهای علم نفوذ می کند" معرفی کرد - نه خطرناک و مخرب ، بلکه روشنگر فکری.

پرتره آدا توسط مارگارت سارا کارپنتر (1836)

آدا کنتس لاولیس شد هنگام ازدواج با ارل لاولیس ، ویلیام کینگ - اما یک شخصیت مرد دیگر در زندگی او برای داستان او بسیار مهمتر بود. در جریان یک توپ در 17 سالگی ، آدا به ریاضیدان مشهور جهان چارلز بابیج معرفی شد ، که در برنامه های بلندپروازانه برای ایجاد یک ماشین محاسبه ساعت بزرگ غول پیکر غرق شده بود که او آن را موتور تحلیلی نامید. بابیج آنقدر تحت تأثیر ذهن درخشان آدا قرار گرفت که او مربی ، شریک و دوست مادام العمر شد و او را در مقطعی چنین توصیف کرد: "آن افسونگری که طلسم جادویی خود را در انتزاعی ترین علوم پرتاب کرده و با نیرویی آن را درک کرده است. چند عقل مردانه می توانست بر آن اعمال کند. " و در واقع ، درک و بیان آدا از پتانسیل موتور تحلیلی به زودیاز بیبیج پیشی گرفت.

آدا موتور تحلیلی را همان چیزی می دانست که ما اکنون آن را مدل اولیه برای رایانه های عمومی می نامیم ، و آنچه او "علم عملیات" نامیده است ، چیزی است که ما اکنون آن را محاسبات می نامیم. به آدا در یادداشتهای خود برای مقاله "طرح موتور تجزیه و تحلیل" ، توضیح داد که چگونه می توان از دستگاه برای دستکاری نه تنها اعداد ، بلکه داده هایی که با اعداد نشان داده می شوند استفاده کرد. او حتی روشی را برای محاسبه توالی اعداد برنولی با آن نوشت که اکنون به عنوان اولین برنامه کامپیوتری جهان شناخته شده است. آدا که از امکانات محروم بود ، با آینده نگری و استعداد معمولی خود نوشت:

زبانی جدید ، وسیع و قدرتمند برای استفاده در آینده از تجزیه و تحلیل توسعه یافته است ، که در آن از حقایق خود استفاده می کند تا این موارد ممکن باشد کاربرد عملی سریعتر و دقیق تری برای اهداف بشریت نسبت به وسایلی که تا کنون در اختیار ما بوده است ، ممکن شده است. بنابراین نه تنها ذهنی و مادی ، بلکه نظری و عملی در جهان ریاضی ، با یکدیگر در ارتباط صمیمی و م effectiveثرتری قرار می گیرند.

در کنار پروژه موتور تحلیلی با بابیج ، Ada به طور فزاینده ای با مطالعه شیمی مغز-تلاش شخصی تر برای جلوگیری از "جنون" (در اصطلاح معاصر ، احتمالاً تمایلات افسردگی شیدایی که از پدرش به ارث رسیده است) که او می ترسید در انتظار او بود. در کمال تاسف ، تحقیقات او زمانی متوقف شد که وی در سال 1852 تنها در 36 سالگی بر اثر سرطان درگذشت ، در همان سن بایرون درگذشت. او به درخواست او در کنار او به خاک سپرده شد: شاعر و ریاضیدان ، در کنار هم. کاربردهای پیچیده علمی - یک قرن پس از مرگ وی انجام شد. یافته ها و گمانه زنی های او بر کار آلن توریگ بر روی اولین رایانه های مدرن در طول جنگ جهانی دوم تأثیر گذاشت و سرانجام موتور تحلیلی را زنده کرد. وزارت دفاع ایالات متحده یک زبان برنامه نویسی رایانه ای را به نام او نامگذاری کرد و او الهام بخش هر دختر باهوشی است که می خواهد در حوزه STEM نقش برجسته ای داشته باشد.

زنان پیشرو مورد علاقه شما در تاریخ چه کسانی هستند؟

اعتبار تصویر ویژه: ویکی مدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد